Összefoglaló

Összefoglaló Résztvevők Tanfolyamok Beszámolók
Disszemináció Médiamegjelenés Képek Videók

 

Az Arany János Református Gimnázium, Technikum és Kollégium Akkreditációs pályázatának összefoglalója magyarul

ERASMUS+ 2023 NYERTES PÁLYÁZAT

Elnyert összeg: 42.476 Euro

Projekt célok:

Iskolánk elsődleges céljai közé tartozik az innováció, a használható tudás átadása, a diákok továbbtanulásra való felkészítése, a tanulmányi eredmények javítása, elsősorban a belső motivációjuk növelése által. Ehhez szükséges az új tanulási formák megismerése az oktatás nem formális lehetőségei által is. A sikerélményhez jutás erősíti belső motivációjukat, mely élethosszig tartó tanulásra is ösztönözheti őket. Tanáraink képzése során megismert új eszközök, technikák, hatékony módszerek és jó gyakorlatok által javul az oktatás minősége lehetőséget adva a még versenyképesebb tudás átadására.

A projekt során szerzett tapasztalatainkkal szándékunkban áll a helyi tantervet modernizálni. Az oktatás minőségének növelése érdekében szükséges a nemzetköziesítés, mely hosszú távon növeli a versenyképességet, fejleszti a tanulók szociális készségeit. Képessé teszi őket a kulturális sokszínűség befogadására, nyitottabbak, elfogadóbbak lesznek. Tanáraink kapcsolatépítése során az intézményünk új partnereket szerez, nemzetközi együttműködést alakít ki.

Iskolánk nagy hangsúlyt fektet a tanulók személyiségének fejlesztésére. A tervezett projektek reményeink szerint hosszú távú fejlődést eredményeznek, befogadásra, kreativitásra és az innováció igényére ösztönözve őket. A kísérőtanárok és a kurzusokon résztvevő tanárok módszertani, pedagógus és vezetői kompetenciáik fejlesztésére és a tanulók még jobb megismerésére kapnak lehetőséget. A projekt hatása az egyéni fejlődés mellett az iskola továbbfejlesztését is szolgálja, mivel terveink szerint az eredményeket beépítjük a dokumentumainkba, pl. a helyi tantervbe.

Fontosnak tartjuk az IKT eszközök online oktatás után is megtartott, széles körű használatát a tanórákon és azokon kívül, beépítve a mindennapi gyakorlatba, valamint a tanárok és diákok digitális kompetenciáinak fejlesztését. A játékosítás és az új, kreatív feladatok szintén növelik a tanulók motivációját, szívesebben fognak részt venni és készülni az órákra. A fejlett digitális készségek, az információs, kommunikációs és technológiai eszközök széles körű használata a későbbiek során megkönnyítik az álláskeresést, növeli versenyképességüket a munkaerő piacon. A digitális kompetenciához a veszélyek ismerete is hozzá tartozik. A tanárok felkészülnek, hogy hatékonyan lépjenek fel és járjanak el internetes és más formájú zaklatás esetén iskoláikban és hosszútávú stratégiákat kínálnak ezek megvalósításához.

Az idegen nyelvi kompetenciák hiánya vagy alacsony szintje kihívás elé állítja nyelvtanárainkat. A pályázatunk célja a tanulók és a tanárok idegen nyelvi fejlődése, valamint a nyelv valós környezetben és mindennapi szituációkban való tényleges használata. A külföldi diákokkal való kapcsolat kialakításához a nyelvi fejlődés elengedhetetlen. A résztvevők idegen nyelvi kommunikációja fejlődni fog, ezáltal magabiztosabbá válnak a nyelvórákon, sikerélményük által a motivációjuk fokozódik, képesek lesznek nyelvvizsgát szerezni és ez segíti őket pályaválasztásuk során. Nyelvtanáraink új módszerekkel, jó gyakorlatokkal, magasabb szintű nyelvi készségekkel hatékonyabb, színesebb és élménydús órákat fognak tartani. A fogadó ország kultúrájának, oktatási struktúrájának, módszereinek megismerése lehetőséget ad új szemlélet kialakítására.

A hétköznapi nyelvgyakorlás mellett a fenntarthatóság, környezetvédelem és a természettudományos szakmai ismeretek bővítése a cél. Miközben a szakmai nyelvhasználat erősödik, a diákok megismerik a fogadó intézményben folyó fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységeket, melynek tapasztalatait majd beépítik az itthoni hétköznapjaikba, megismertetik társaikkal és alkalmazzák intézményünkben is. Az új fenntarthatóságra vonatkozó ismereteket, innovációkat a természettudomány tantárgy keretein belül a diákok a szaktanárokkal együtt dolgozzák fel.

Az eredményes tantestület jó közösség is, így az együttműködés hatékonyságának fejlesztése is fontos.

 

 

 

Iskolai tanulók csoportos mobilitása:

 

A célországok középiskoláival közös, előre megtervezett projekttevékenységeket fognak a részvevő diákok végrehajtani a kísérőtanárok segítségével és aktív közreműködésével. A diákcsoportok a tanulmányút során több területen is tapasztalatot, ismeretet szereznek. A tanulók természettudományos oktatásban vesznek részt, ilyen jellegű foglalkozásokat látogatnak. A hétköznapi nyelvgyakorlás mellett a fenntarthatóság, környezetvédelem és a természettudományos szakmai nyelvvel is megismerkednek. Megismerik a fogadó intézményben folyó fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységeket, és a tanultakat majd a saját iskolánk gyakorlatába is beépítik. A külföldi diákokkal együtt elvégzett projektfeladatok elkészítéséhez megismerik és használni fognak különböző digitális eszközöket és platformokat, ezáltal fejlődik digitális kompetenciájuk is. A gyakorlati tevékenységek során megismerkednek a természeti, gazdasági és társadalmi fenntarthatóság fogalmával és példáival a hétköznapi életben. A társaikkal idegen nyelven való kommunikációjuk során prezentációt készítenek a fogyasztói társadalom környezeti hatásáról, a hulladékgazdálkodás és újrahasznosítás fontosságáról, gyakorlati példákkal alátámasztva. Tanulmányozzák az idegen környezet szokásait, az emberi fogyasztás és felhasználás módjait, a közlekedés és turizmus hatását az adott környezetre. Tájékozódnak az energiagazdaság lehetőségeiről, a zöld energiaforrások valós felhasználásáról. Információt gyűjtenek a klímaváltozás helyi hatásairól és a környezetvédelemért tett lépésekről. Lehetőség szerint látogatást tesznek helyi üzemekben, biopiacon, interjút készítenek a helyi emberekkel, dolgozókkal vagy vezetőkkel. Megfigyelik a környező élővilágot és természetet kirándulásaik alkalmával. Fát ültetnek. Laboratóriumi vizsgálatokat végeznek. Megismerkednek a befogadó iskola életével, szokásaival különös tekintettel a környezetvédelemre, újrahasznosításra, víz- és energiafelhasználásra. Külföldi társaikkal közös kulturális programokon vesznek részt, mely során aktívan használják a célnyelvet, szocializálódnak és kulturálódnak. Múzeumot, könyvtárat vagy színházat látogatnak. Közös étkezéseken és közösségi játékokon vesznek részt a befogadó iskola diákjaival. Programjaikat, tevékenységeiket digitális naplóban fogják feljegyezni, értékelni, online blogbejegyzéseket készítenek, és videónapló létrehozása is megvalósulhat.

 

 

Tanfolyamok és továbbképzések:

A tanfolyamokon nem csak nyelvtanárok, hanem más szakot tanítók is részt vesznek, így többféle tevékenységet, többféle céllal szándékozunk megvalósítani. A mellékletben feltöltve a kurzusok tervezett tevékenységei és céljai olvashatók.

A résztvevők birtokába kerülnek olyan jó gyakorlatoknak, módszereknek, melyek segítik a pozitív, biztonságot adó tantermi környezet kialakítását mind fizikai, mind érzelmi szempontból. Megfelelő tudást és kompetenciát biztosít a tanároknak az internetes zaklató felismerésében, az elkövető és az áldozat személyiségjegyeinek megértésében az időbeni felismerésben, kezelésben és a megelőzésben. Felkészíti a tanárokat, hogy hatékonyan lépjenek fel és járjanak el internetes és más formájú zaklatás esetén iskoláikban és hosszútávú stratégiákat kínál ezek megvalósításához.

A mobilitások során a kollégák csapatépítő tevékenységekkel ismerkednek meg, új módszereket fognak elsajátítani, és megtanulják, milyen szempontokat kell figyelembe venni ahhoz, hogy a csapat kialakítása hozzájáruljon a hatékony munkafolyamathoz. A kurzusok fejlesztik a hatékony tanári kommunikációt is.

Olyan elméleti és gyakorlati módszereket fognak elsajátítani, mely segítséget nyújt a pedagógus számára a tehetséges gyermek hatékony felismerésében, s tehetségének kibontakoztatásában. A tanár eszköztárát fejleszti annak érdekében, hogy harmonikus és bizalmas kapcsolatot alakítson ki a tanulókkal, és növelje a felfedezés örömét a tanulás során.

Új módszerek megismerésével és gyakorlásával elősegítik majd a tanulók mentális egészségének fejlődését, céljaik megtalálását, érdeklődésük felkeltését. Egyéni személyiségfejlesztő technikákat fognak megtanulni, és azt, hogy hogyan fejleszthetik problémamegoldó képességeiket. Elsajátítják azt a tudást, amellyel odahaza támogatják diákjaikat a saját érdeklődésüknek megfelelő témák tanulmányozásában, önállóan szerzett tudásuk bemutatásában.

A képzések során az idegen nyelv tanításban jól használható módszertani ismereteket sajátítanak el. A résztvevők célnyelven való szöveg-, beszéd- és hallásértésének fejlesztése nyelvtanárként rendkívül sokat számít a diákok sikeres nyelvelsajátításának támogatásában. A résztvevők a workshopok által olyan módszertani ismeretekkel, tanulási technikákkal találkozhatnak, melyeket megismerve a saját nyelvtudásukat is fejleszthetik, és hatékonyan támogatják diákjaik nyelvtanulását is.

A résztvevők olyan digitális platformokkal ismerkednek meg, melyeket a tanóráik és felkészülésük során beépítenek mindennapi munkájukba, felkeltik a tanulók érdeklődését hozzájárulva motivációjuk fejlesztéséhez. Modern, fejlett és naprakész technikai eszközöket és internetes felületeket ismernek meg, próbálják ki, gyakorolják és megtanulják használni azokat. Megismerkednek a gamifikáció alkalmazási módjaival, és megtanulják beépíteni eszköztárukba.

 

 

A projekt összefoglalása:

Célunk az iskolai innováció, új tanulási formák megismerése, használható tudás átadása, a 21. század technikai, társadalmi, környezeti kihívásainak leküzdése.

A nemzetköziesítés révén a versenyképesség növelése, a tanulók szociális készségeinek fejlesztése, motivációjuk növelése, a befogadásra nevelés. Cél a nyelvtanárok módszertani fejlődése, a tanárok idegennyelvi kompetenciájának fejlesztése, hosszútávon pedig nemzetközi szakmai kapcsolatok kiépítése. A fogadó ország kultúrájának, oktatási struktúrájának, szakmai szemléleteinek megismerése, beépítése az oktatás minőségének folyamatos javulását célozza.

Ugyancsak cél a fenntarthatóság, környezetvédelem, a természettudományos szakmai ismeretek és nyelv bővítése, a környezettudatos iskola szemlélet kialakításához. Az IKT eszközök használatának bővítésével pedig a digitális kompetencia fejlesztése.

A projekt az egyéni fejlődés mellett az iskola továbbfejlesztését is szolgálja, mivel az eredményeket beépítve, tantervi modernizáció a cél.

Célkitűzések:

A tanulók motivációjának erősítését a nyelvhasználattal és a digitális technikák alkalmazásával, személyiségének fejlődését, társadalmi felelősségvállalásuk, tudatosságuk, és befogadó szemléletük elmélyülését, illetve a környezeti szempontból fenntartható magatartás kialakulását.

A nyelvtanítás és nyelvtanulás minőségének javulását, szakmai fejlődést az innovatív technikák, módszerek tanulása és alkalmazása által. A tanári motiváció és további ambíciók megerősödését.

A külföldi oktatási környezet, szakmai szemlélet megismerése után, cél a jól működő szakmai kapcsolatok kialakítása nemzetközi szinten, további részvétel projektekben, illetve intézményi akkreditáció. A tapasztalatok és ismeretek megosztása által nő az iskola iránti érdeklődés is, mely növeli a külső pozitív értékelést és javítani fogja beiskolázási mutatóinkat is.

Külföldi szakmai kapcsolatok létesítésével, kiépítésével az iskola be tud kapcsolódni az európai uniós hálózatba, mely a nemzetköziesítést eredményezi.

 

Summary in English:

Our goal is school innovation, learning about new methodology and overcoming the technical, social, and environmental challenges of the 21st century.

The aim is the methodological development of language teachers, the growth of the foreign language competence of other teachers. By getting to know the host country's culture, educational structure, and professional attitudes, and incorporating them, we aim to establish international relations. The internationalization would develop students' social skills and educate them for inclusion.

It is also a goal to expand the professional knowledge of sustainability, environmental protection and natural science, in order to develop an environment-conscious school approach. By expanding the use of ICT tools, the development of digital competence is aimed.

Besides individual development, the improvement of the quality of education, curriculum modernization the project also serves the further progress of the school by increasing competitiveness.

Aims:

To strengthen students' motivation through the use of language and digital technologies, to develop their personality, deepen their social responsibility, awareness, and inclusive approach, as well as to develop environmentally sustainable behaviour.

Also to improve the quality of language teaching, professional development through the learning and application of innovative techniques and methods. To strengthen teacher motivation and further ambitions.

After getting to know the foreign educational environment and professional approach, the goal is to establish well- functioning professional relationships at the international level, further participation in projects, and institutional accreditation. By sharing experiences and knowledge, the interest in the school would also grow, which increases the external positive evaluation and would also improve our enrolment indicators.

By establishing and building foreign professional relations, the school can join the European Union network.